19. april - 15. juni. 2014
Campingtur Holland, Frankrig, Italien, Østrig, Tyskland.

Turstatistik:
Kørt 6710 km

Køretid: 112 timer (Bilen tændt, dvs tomgang medregnet)
Gennemsnitshastighed: 58,9 km/t
Dieselforbrug: 668 l
Km pr l: 9,64
Samlet dieselpris 7062 kr
Gennemsnitspris/l: 10,58 kr

1. etape Langå - Keukenhof

Endelig ved middagstid lørdag var vi klar til at tage af sted. Første stop Kruså Camping, hvor der skulle gøres nogle få indkøb, og hvor vore venner fra Aabenraa, Lisbeth og Kurt kom og spiste hos os om aftenen.

Næste dag gik turen gennem Tyskland over Bremen uden problemer bortset fra en times kø ved Delmenhorst, men vi valgte at gøre ophold på en campingplads: Olde Kottink Kottinkhof nær Nordhorn. En dejlig plads i naturskønt område i en lille nyudsprungen bøgeskov langs en lille å. Naturen er ca. 14 dage forud for Danmark.

Herefter var der ikke langt til Noordwijkerhout med campingpladsen: Op Hoop van Zegen (ACSI 125), en udmærket plads i nærheden af mange farvestrålende tulipanmarker.
Ved placering af CV’en gik moveren i stykker på trods af, at vi inden afrejsen havde haft CV’en til eftersyn samt justering af netop mover. Vi klarer os ikke særlig godt uden mover, så der flød et par uvenlige tanker til værkstedet derhjemme
Men om aftenen kom kusine Merethe og Fritz for at være sammen med os et par dage, så problemet blev udskudt.

Udflugt til Keukenhof, som er en 32 ha stor blomsterpark, hvor der årligt plantes 7 millioner løgplanter i 800 forskellige varianter. Parken besøges af ca 1 mill. mennesker i de ca 8 uger den har åben om foråret. 30 gartnere sørger for, at der er noget at se på, og det er der. Der er ualmindeligt smukt med alle disse løgplanter, rhododendron og høje flotte træer, der alt sammen med søer og springvand og diverse drivhuse med orkideer m.v sørger for, at der er noget at se på overalt. Vi gik rundt derinde i 6 timer,Som sædvanligt gik vi amok med kameraet. Her er et "lille" indtryk af, hvad vi så.Vi var voldsomt imponerede og begejstrede. En fantastisk oplevelse.

Udflugt til blomsterauktion i Aalsmeer: Det er verdens største blomsterauktion, hvor der dagligt handles millioner af blomster, som herefter sendes overalt. Hvis en dansk grossist f. eks. køber inden kl 12, har han blomsterne klar til videresalg næste morgen.

Det er imponerende at se det store auktionsrum, hvor køberne sidder og køber blomsterne fra store skærme. Herfra skal de i løbet af brøkdele af et sekund beslutte hvilke blomster, de skal have og til hvilken pris. Straks efter sendes de med små hurtigkørerne trucks til den rette udlastningsport. Hallen, det hele foregår i, er kolossal stor, og det er sjovt at se de flere hundrede trucks, der i høj fart farer rundt imellem hinanden tilsyneladende fuldstændig tilfældigt. Men trods farten og virvaret sker der ingen sammenstød. Vi har en fornemmelse af at befinde os i en kæmpemæssig myretue med uafbrudt aktivitet.

Udflugt til Leiden. Leiden er Rembrandts fødeby og således en gammel, typisk hollandsk by med gamle bygninger og kanaler. Bymidten er meget pittoresk og i dag var der ekstra aktivitet med marked, hvor vi købte fisk og grøntsager til et dejligt aftensmåltid.

Efter et par dejlige dage tog vi afsked med Merethe og Fritz, og nu kunne vi tage fat på moverproblemet.

Vi var meget heldige med, at der i nærheden var en campingvognsmekaniker, der var villig til at komme og se på moveren, om den kunne repareres, og om det kunne betale sig. Det viste sig hurtigt, at det kunne det ikke, så vi tog en rask beslutning. Vi købte en ny: den sidste nye model Truma XP. Og heldigvis kunne han komme dagen efter og montere den, mens den stod på pladsen. Det tog ham hele dagen, men nu er vi kørende igen.