Tur til nordsjælland 2. juli – 7. juli 2014  969 km.

Vi kørte til Roskilde, ikke for at deltage i festivalen, som netop var startet, men for at besøge vore campingbekendte Renate og Gert, som vi havde mødt på Lofotenturen 2013. Det blev et dejligt besøg, vi fik en lille rundvisning i Roskilde og derefter en dejlig middag hos Renate og Gert.
Roskilde Camping ligger smukt ved fjorden med udsigt ind over Roskilde med de karakteristiske spir på domkirken.
Dagen efter gik vi på sightseeing i Roskilde på egen hånd, dog først og fremmest i domkirken, som blev et overraskende godt besøg. Der er langt mere at se på, end vi havde husket. Sidst vi var der var i 18 års alderen og erindringen var ikke så stor. Der er utrolig meget at se på i domkirken. Først og fremmest de mange kongegrave, som der er 39 af. Ingen anden kirke i verden kan fremvise så mange kongegrave. Den ene sarkofag er flottere, end den anden og flere har deres eget kapel.
Frederik 9. valgte at blive begravet udenfor kirken fortalte en kustode os. Frederik 9. havde altid været et udendørs menneske, og derfor kunne han ikke forliges med at ligge inde i kirken, hvorfor han valgte at ligge udenfor kirken med en gravsten med et stort anker på, som passede til hans kærlighed til havet.
I kirken er der udstillet en model af den sarkofag, som Bjørn Nørgaard har udformet til Margrethe og Henrik. For øjeblikket er man i gang med at restaurere St. Birgittes kapel, og her skal Margrethe og Henrik ligge efter Margrethes ønske. På vores spørgsmål om Henrik ville ligger her eller måske hellere på Caix i Frankrig, svarede kustoden, at han ikke blev spurgt. Det skulle han.

Kirken er utrolig velholdt og meget smuk. Vi havde helt glemt, at Kirkespiret brændte ned i 1968, men vi så fotos af det i museet.

Ellers virker Roskilde meget hyggelig og tiltalende, med smukke parker og Vikingemuseet lige ned til fjorden. Det er nemt at forstå, hvorfor den har været foretrukket som hjemsted for vikingerne. Vikingemuseet er meget flot anlagt med det arbejdende værksted, hvor der til stadighed bygges skibe efter vikingemodel for at man kan lære sig deres byggemetoder, som man er nødt til at erfare sig ved selvbyg, da der ikke findes beskrivelser af byggemetoderne. Et besøg værd.

Herefter kørte vi til Rågeleje, hvor DCUcampingpladsen er rigtig god. Vi fik et par meget søde naboer Anne og Eigil fra Køge, som vi snakkede en del med.
Om eftermiddagen gik vi en tur i et skønt lille område kaldet ”Heatherhill”. Et fredet område lige ved siden af campingpladsen og på de høje skrænter ned til nordkysten. Terrænet er skabt af isen og man kan stadig se smeltevandsdalene, der går ned til havet, samt en lille dødissø. Nu er det hedelandskab, hvor der græsser geder og hvor sommefugle har gode levevilkår. Selvom det er et lille område, er det skønt at gå rundt i.

Dagen efter kørte vi til Gilleleje, en skøn by. På havnen så vi helt tilfældigt og meget heldigt, at der i noget, der hedder ”Skibshallerne” var rundvisning samt uddeling af stegte sild og øl og snaps. Vi var heldige at få at vide, hvor det var af en lokal dame, og med en smule forsinkelse nåede vi at være med.
det viste sig, at den lokale museumsforening netop denne dag havde rundvisning i Gilleleje Kirke, som er kendt for, at have hjulpet mange jøder med at flygte til Sverige under krigen.

På kirkeloftet fortalte foreningens formand Svend Henrik Svendsen meget levende om de ca 80 jøder, der gemte sig på kirkeloftet i oktober 1943, hvor jødeforfølgelsen tog fart, og hvor jøderne pludselig skulle ud af landet. Desværre blev de alle fanget. Ca. halvdelen blev hurtigt løsladt, fordi de alligevel ikke var ægte jøder. Resten blev sendt til Theresienstadt, men undgik dog gaskamrene og kom hjem efter krigen.
To undslap tilfangetagelsen i kirken. Den ene gemte sig i kirkeklokken og slap således. Den anden sneg sig ud af en bagdør i kirken, men lige udenfor døren snublede han og rullede ned af en skrænt og ind unde en hæk, hvor han lå hele natten. Da lyset brød frem næste morgen, og han tillod sig at kikke ud unde hækken, var det første han fik øje på en gravsten med en jødestjerne på. Det blev et godt varsel for ham. Gravstenen står stadig på kirkegården.

Herefter blev der budt på stegte sild med stikkelsbærsyltetøj og solbærsyltetøj samt bløde løg. En lidt speciel sammensætning, men det smagte herligt og hertil en hjemmelavet kryddersnaps og en øl.

Bagefter var der rundvisning i museet over fiskeriet i Gilleleje. Det er et meget flot museum, meget illustrativt og smukt bygget op.

Gilleleje er så absolut et besøg værd.

Næste dag kørte vi vestpå langs nordkysten til Tisvildeleje og Liseleje, som er hyggelige små gamle fiskerlejer, der nu udelukkende er dejlige sommerhuskvarterer, hvilket er forståeligt, for strandene er rigtig dejlige.
På Hundested havn er der masser af små hyggelige fiskerestauranter, som denne sommerdag var rigtig godt besøgt.

Så nu synes vi, at vi har fået et udmærket indtryk af den sjællandske nordkyst.